Jak przygotować się do rozmowy?
Idziesz na rozmowę kwalifikacyjną? Świetnie! Zbierz niezbędne informacje i z optymizmem rusz na spotkanie. Bądź sobą, ale się przygotuj!
Garść przydatnych informacji:
- ustal z kim masz rozmowę (z HR, bezpośrednim przełożonym czy z zarządem)
- zerknij na stronę internetową firmy, sprawdź czym się zajmuje, jakich ma klientów, kto stanowi konkurencję, jaka jest struktura organizacyjna, poziom zatrudnienia etc.
- jeśli masz spotkanie w firmie: bądź punktualnie
- jeśli masz spotkanie online: sprawdź wcześniej parametry techniczne i aplikacje, upewnij się, że wszystko działa (mikrofon, kamera, łącze internetowe)
- ubierz się odpowiednio do sytuacji (czyli profesjonalnie)
- uprzejmość i życzliwość dla pracowników "pierwszego kontaktu": recepcjonistki, sekretarki - może to Twoi nowi koledzy i koleżanki
- podziękuj rozmówcy za zaproszenie
- pozwól gospodarzowi kierować spotkaniem
- uważnie słuchaj pytań, jeśli są niejasne poproś o ich powtórzenie
- bądź szczery w odpowiedziach, nie kłam, trzymaj się wątków
- jeśli masz rozmowę z kilkoma osobami, odpowiedzi kieruj do wszystkich, nie pomijaj nikogo
- nie krytykuj siebie, poprzednich lub obecnych przełożonych
- w odpowiednim momencie zadaj pytanie na temat wynagrodzenia, bonusów, benefitów
Nie lubimy sztampowości i mamy nadzieję, że nasze rozmowy rekrutacyjne odbiegają od nudnych schematów. Mimo to wiemy, że są pewne standardowe pytania, które padają na rekrutacji.
Polecamy je przemyśleć, przygotować i przećwiczyć odpowiedzi - nie daj się zaskoczyć!
Najczęściej zadawane pytania (Frequently Asked Questions)
- dlaczego aplikujesz na to stanowisko?
- co wiesz na temat naszej firmy?
- jakie, Twoim zdaniem, umiejętności są potrzebne do pracy na tym stanowisku?
- jakie osiągnięcie w swojej karierze zawodowej cenisz najbardziej i dlaczego?
- co uważasz za swoją największą porażkę zawodową i dlaczego?
- co Ci się podobało, nie podobało w poprzedniej pracy?
- które zadania lubisz wykonywać najbardziej i dlaczego?
- czy masz jakieś zainteresowania poza pracą?
- jak byś siebie scharakteryzował? Jak opisują Cię współpracownicy?
- dlaczego powinniśmy zatrudnić właśnie Ciebie?
Jak napisać dobre CV (Curriculum Vitae)?
CV ma być jak magnes - ma przyciągać. Ma sprawić, że przyszły pracodawca zaprosi Cię na spotkanie rekrutacyjne. CV powinno zawierać trzy kluczowe obszary: Kto? Co? Kiedy?
Kto?
Choć trudno w to uwierzyć, to ciągle się zdarza, że CV nie zawiera podstawowych informacji, jak: imię i nazwisko, numer telefonu czy adres e-mail. Jak pracodawca ma się z Tobą skontaktować?
Przed wysłaniem sprawdź, czy CV zawiera pełne dane kontaktowe.
Co?
CV mówi o tym, czym się zajmujesz, jak wygląda ścieżka edukacyjna i zawodowa, jakie masz doświadczenie, osiągnięcia i umiejętności. CV powinno odzwierciedlać kwalifikacje i umiejętności kluczowe dla stanowiska, o które się ubiegasz.
Kiedy?
Napisz, od kiedy możesz rozpocząć nową pracę, jaki masz okres wypowiedzenia, czy obowiązuje Cię zakaz konkurencji lub inne zobowiązania wpływające na rozpoczęcie nowej pracy.
Dobre CV:
- jest jasne, czytelne i przejrzyste
- napisane jednego rodzaju i wielkości czcionką (zachowana spójność)
- nie zawiera błędów ortograficznych, sprawdzona pisownia i interpunkcja
- ma prosty styl (CV to nie dzieło artystyczne)
- ma długość ok. 2-4 stron formatu A4 (zależy od wielkości doświadczenia)
- nie zawiera nieistotnych informacji – to list biznesowy
Powodzenia!